NÆSTE STATION: ET DATADREVET DSB

DSB’s digitaliseringsstrategi er mere end ”bare” teknologi. Det er en organisatorisk omstilling, oceaner af data og teknologi få tør kaste sig ud i. I samarbejde med Innologic er de på en ambitiøs datarejse – og de er ikke færdige.

“Man kan jo ikke forklare det til sin farmor”

Head of BI and Product Manager, Søren Friis, griner en smule, når han over telefonen bliver bedt om at forklare DSB og Innologics SAP HANA 2.0 – projekt, som til en bedstemor.

“Rent basalt er det at fremsætte information på en måde, så dem der skal træffe beslutninger i DSB, forstår på, hvilket grundlag, de træffer beslutninger. Det er nok mit bud på en forklaring til en 80-års fødselsdag,” siger Søren Friis.

I kernen af det hele er et ambitiøst digitaliseringsprojekt, hvor et ønske om at kunne samle data og arbejde mod dogmet “one set of numbers” er ledt til en organisatorisk centralisering, og en udrulning af informationsplatformen SAP HANA 2.0.

“Det var forfriskende at møde en virksomhed, der ikke bare havde et ønske om digitalisering, men faktisk havde et budget og en strategi for deres ambitiøse digitale omstilling. De havde lavet en overordnet plan, og selv under corona har de holdt snuden i rillen. Det er virkelig imponerende,” siger Lars Millgaard, Principal Consultant og Partner i konsulenthuset Innologic, der skal hjælpe DSB med at implementere informationsplatformen.

 

Et organisatorisk puslespil

DSB’s nye digitale omstilling, har i lige så høj grad været en organisatorisk udvikling.

“Projektet er langt mere end det tekniske. Det er 360 grader. Det handler lige så meget om at få de rigtige mennesker til at tale sammen,” siger Søren Friis.

DSB, der før havde tre decentraliserede analyseafdelinger og en IT BI-afdeling, besluttede at centralisere organisationen i rammeværktøjet SAFe.

“Det var vigtigt fra organisationens side, at vi var så agile som muligt. Det har hjulpet at sætte analytikere og backend-udviklere sammen, fordi de dagligt vidensdeler. Det giver virkelig noget, det tværgående helhedsbillede. Vi får udbytte af det, og Innologic er gode til at tale begge sprog, når det er nødvendigt,” siger Søren Friis.

 For Søren Friis er det også vigtigt at understrege, at alle har et led i den nye kæde, men det kan til tider være svært at sikre, at de er placeret det rigtige sted.

“Det handler om, hvordan man sikrer, at de mennesker, der er en del af processen, har en forståelse for deres rolle, og hvad de skal bidrage med i BI-livscyklussen,” siger Søren Friis.

Har det været sværere end du troede?

“Ja langt sværere. Det er både de processer, vi ændrer, reorganisering og sam-organisering, og det kulturelle aspekt af det, som man skal have til at lykkedes – samt en ny teknisk platform. Det er meget, man skal få til at hænge sammen,” siger Søren Friis.

Feng Shui SAP

Den nye tekniske platform skulle, ifølge Søren Friis, have en enorm regnekraft for at kunne håndtere den mængde data, DSB lå inde med, og det blev SAP HANA.

Det er dog ikke lige til at manøvrere i den mængde data, der findes i den over 150 år gamle virksomhed. Det kræver en vis mængde feng shui – og en stor portion data governance.

Søren Friis forklarer, at virksomheden har skullet rydde op i data for, at den nye platform ikke blev sandet til med gamle data, der ikke længere var brugbare. Samtidig var det vigtigt, at der blev holdt styr på, hvem der havde adgang til data i henhold til GDPR.

“Innologic har været gode til at hjælpe med at sætte styring på, hvornår og hvordan vi skal arbejde med data, og også hvilket tilgængelighedsniveau der skal være,” siger Søren Friis, og uddyber:
”Samarbejdet har været præget af et holistisk perspektiv, der gjorde det muligt at få både et nyt governance koncept, de tekniske ting på platformen og de data, vi skal pakkettere og udstille til forretningens slutbrugere, til at fungere som en treenighed. Og det har været meget tilfredsstillende.”

Det har for Lars Millgaard, der stiftede Innologic, også altid været vigtigt at have forretningsforståelse for netop at kunne understøtte den tekniske opsætning fra et forretningssynspunkt.

“Vores konsulenter, skal kunne kombinere de to ting. Det nytter ikke at kunne sætte data til rådighed, hvis man ikke kan stille de rigtige spørgsmål til forretningen,” siger Lars Millgaard.

Berigende og frustrerende

Informationsplatformen med den store mængde data er ikke bare ny – den er spritny. Det skaber mange muligheder, men det betyder også udfordringer.

“Vi er længst med teknologien i Europa, så når vi har udfordringer, skal vi til USA for at finde svar. Det er både berigende og frustrerende at være en af “first movers” på SAP HANA 2.0, men jeg vover at påstå, at det man får ud af det i sidste ende, er anderledes og bedre end det jeg har set før,” siger Lars Millgaard.

Han er ikke i tvivl om, at platformen er den rigtige for en stor virksomhed som DSB.

“Memory teknologien, som SAP har lanceret, giver DSB andre muligheder for lynhurtigt at kværne nogle enorme mængder data, og trække nogle helt andre svar ud, end de hidtil har kunnet,” siger Lars Millgaard.

Data er nemlig lagret på anden vis end tidligere, og det giver mulighed for hurtigere data-leverancer. Noget som er nødvendigt for at understøtte DSB’s agile organisation.

Spiser elefanten i små bidder

Det siges ofte, at man ikke bør prøve at gøre alt på en gang. Det er dog imidlertid, hvad DSB forsøger, og Søren Friis medgiver, at det er ambitiøst.

“Det er en stor mundfuld, men det er gået, og går godt. Vi har valgt at være tålmodige for at sikre, at vi ikke får mange tilbageslag. Man kan selvfølgelig aldrig vide, hvor mange vi havde fået, hvis vi havde fremskyndet processen,” siger Søren Friis.

Han er dog ikke i tvivl om, at det ikke var en dum ide at tage den ambitiøse datarejse i små bider, og Lars Millgaard er enig med Søren Friis.

“Det har været en stejl læringskurve at arbejde med DSB. Jeg har lært, at man godt kan være ambitiøs og spise en stor elefant i meget små bider. De planlægger og har ambitiøse mål,” siger Lars Millgaard.

Samarbejdet fortsætter

Projektet, der skal til at skabe et “Datadrevet-DSB”, er lidt over halvandet år inde, men Søren Friis er ikke klar til at slippe udviklingen endnu.

“Vi har platformen, og er den er sådan set klar til brug. Vi kunne sagtens trække stikket til Innologic,” siger Søren Friis, men tilføjer:

“Der kommer nye versioner, vi bliver hele tiden klogere, mere effektive og gør endnu bedre brug af platformen – og derfor vil vi gerne have Lars og Innologic med på lidt mere af rejsen.”