ET KPI-DASHBOARD MED ”NEED FOR SPEED”

OG TRANSPARENS OVER HELE LINJEN

Et ledelsesskifte fik Ferrosan Medical Device til at smide endnu mere krudt i kanonen – videreudvikle deres business intelligence – og skyde en decideret KPI-platform i gang.

 I sommeren 2020 startede Ferrosan Medical Device en Business-Intelligence gruppe. Gruppen valgte SAP Analytics Cloud som BI-platform, og ved årsskiftet stod nye projekter for døren, hvorfor hastigheden på BI-rejsen blev sat yderligere op.

”I løbet af 2021, i forbindelse med et ledelsesskifte, besluttede vi at videreudvikle på vores løsning og lave en decideret KPI-platform. I den forbindelse kom vi i kontakt med Innologic,” fortæller CFO Thomas Kastrup hos Ferrosan Medical Device, der udover at have ledelsesansvaret for business intelligence Gruppen yderligere har ansvaret for Finance, Accounting, Legal og IT.

EN VIGTIG KPI-PLATFORM MED TRANSPARENS TIL VIGTIGE BESLUTNINGER

Ferrosan Medical Device leverer en række innovative medicinske apparater til sundhedspersonale verden over og havde behov for en KPI-platform. Formålet var at sikre  et datagrundlag, som konstant var opdateret og kunne anvendes til at træffe daglige, ugentlige og månedlige beslutninger.

”Vores formål med dashboardet og måden vi bruger det på til dagligt er, at det skal give os transparent, konstant opdateret og stor viden om vores allervigtigste KPI’er, som vi dermed kan styre efter”, siger Thomas Kastrup. Han uddyber yderligere, at virksomheden nu bruger platformen i

ledergruppen på ugentlige møder som grundlag for virksomhedens aktiviteter og udfordringer. 

Behovet for transparens var blandt andet det, som Innologic havde for øje, da KPI-platformen blev udviklet. Martin Bregninge, seniorkonsulent hos Innologic og ansvarlig for platformens front-end forklarer: ”KPI-dashboardet giver ledelsen og medarbejderne indblik i virksomhedens performance på netop det område, de har ansvar for eller arbejder med”  og tilføjer: ”CEO’en har for eksempel sit eget board, så han har overblik over præcist de KPI’er han har behov for at se nærmere på. Derudover er det let at navigere til andre områder og se mere detaljerede grafer for hver KPI.” 

EN FLEKSIBEL SAMARBEJDSPROCES

Brugervenlighed og evnen til at korrigere hurtigt i forhold til det ønskede indhold samt selve udviklingsprocessen har været afgørende for medicinalvirksomheden.  

Vi har oplevet, at Innologic har været meget fleksible med at tilrette KPI-portalen både ift. design samt den måde vi ønskede at brugerne skulle tilgå platformen på,” fortæller Thomas Kastrup og tilføjer: ”Innologic har sikret, at de ønsker som vi havde for vores KPI-portal blev imødekommet.” 

Thomas Kastrup forklarer tillige, at Ferrosan fra start har haft en Innologic konsulent tilknyttet arbejdsgruppen for KPI-platformen, for at sikre en konsekvent opdatering på udvikling. Yderligere valgte virksomheden også at investere i andre ydelser for at have et solidt datagrundlag. ”Vi har også købt andre ydelser i form af data integrations ydelser for at sikre vores datagrundlag til KPI-platformen,” siger Thomas Kastrup. 

EN AMBITIØS OG DEDIKERET GRUPPE

Martin Bregninge er efter, at have været en del af projektet enormt imponeret over Ferrosans personale. ”Den bedste oplevelse i projektet har været at møde alle de dedikerede mennesker hos Ferrosan. Vi har været få mennesker involveret, så det har gjort det superdynamisk, og det har også gjort, at vi har kunnet tage beslutningerne hurtigt,” siger Martin Bregninge og tilføjer, at der også har været et vist ”need for speed”. 

”Det har været virkelig fedt og lærerigt for alle der har været involveret fortsætter Martin Bregninge og uddyber: ”Ferrosans BI gruppe er superdedikeret. Jeg er sikker på, at det til tider har været udfordrende at skulle lære SAP Analytics Cloud meget hurtigt, men de har kastet sig 100% ind i det og været meget motiverede og ikke mindst kunnet bidrage rigtig meget til KPI-portalen.