Innologic har netop afholdt et meget inspirerende heldagsarrangement med fokus på Big Data. Big Data er over det hele og skabes konstant som organisationen arbejder. Vi møder flere og flere kunder som siger: Vi kan ikke bare blive ved med bare at lave grafer – derfor er Predictive Analytics interessant. Hvad kommer der til at ske og hvilke actions skal vi tage? Det er uhyre vigtigt at få indsigt i hvor mulighederne eller risici er?
Data er det nye råmateriale – men har ingen værdi, hvis de ikke bearbejdes. Analyser er nødvendige for at for få værdi af data – så vi når frem til smarte data. De fleste virksomheder ligger inde med meget store mængder af data og mange forskellige former for data og nogle gange også ustrukturerede data.
Meget data ligger faktisk slet ikke i virksomheds regi … men kan f.eks. streames udefra som ustruktureret data i form af videoer, lydfiler, fra twitter, Facebook, Linkedin etc. Eller som struktureret data fra DMI, Danmarks Statistik, Børsen osv. Det er når man sammensætter intern struktureret, intern ustruktureret, ekstern struktureret og ekstern ustruktureret data, at man kan begynde at se nye billeder der kan generere nye forretningsmæssige perspektiver.
Det kan sommetider opstå tvivl om man kan stole på data. Det er ikke sikkert mængden af data behøver ikke giver det rette billede, det er snarere variationen som giver trendindikationen.
Lars Guldberg Bang, Head of business Analytics hos SAP indledte dagen med et oplæg, som satte et strategisk perspektiv på Big Data og datadrevet forretningsudvikling. Her blev der blandt andet stillet skarpt på hvorfor digital transformation ændrer forretningen netop nu, hvordan Big Data kan bruges til at forbedre virksomhedernes forretning og ikke mindst hvilke potentielle forretningsfordele kan man opnå ved at arbejde målrettet med Big Data. Big Data er vejen til at blive bedre til det vi gør, finde nye forretningsmodeller, øge indtjeningen og træffe bedre beslutninger.
Når vi taler Big Data er vi samtidig også nødt til at forholde os til spørgsmålet om etik i forbindelse med Big Data. Som virksomhed er man nødt til have klare holdninger til hvordan man bruger indsamlede kundedata og personfølsomme data – og især hvordan beskytter vi information og vores data? Skal alle for eksempel have adgang til alt?
Thomas Ritter, som er Professor på CBS, stod for næste oplæg under overskriften: Fra Big Data til Big Business – men hvordan? Alle taler om Big Data men hvad er det i bund og grund? Det er ifølge Thomas Ritter tid til at få øjnene op for Big Datas potentiale for at skabe helt nye forretninger. Udnyttelsen af Big Data er fortsat i sin spæde start, men konkurrencen medfører, at Big Data-tiltag ikke længere i sig selv er banebrydende, fordelsskabende eller profitsikrende. Ofte betragtes data som en it- udfordring og ikke som en forretningsmulighed, men der ligger mange nye forretningsmuligheder i krydsfeltet mellem it og kommercialisering. Ifølge Thomas Ritter kan Big Data anvendes til at understøtte og forbedre virksomhedens eksisterende forretningsmodel. Derfor er det vigtigt at se på hvilke data har vi adgang til og hvordan de data kan udvikle vores nuværende forretning, således at virksomhederne kommer til at tjene penge på datamængden og vi når frem til den datadrevne forretning.
Eftermiddagens program bød på en casebaseret introduktion til Big Data faciliteret af Innovation Lab samt en afsluttende workshop. Vi kom blandt omkring den klassiske definition af Big Data samt cases inden for medicinalbranchen, forskning, distribuerede filsystemer, Big Data forbindelser, Internet of Things og ikke mindst fremtidige perspektiver. Ifølge Innovation Lab tager man fejl, hvis man antager, at Big Data blot handler om store datamængder. Det handler i lige så høj grad om hastighed og måden, man håndterer data på.
Har du lyst til at høre mere om Big Data er du velkommen til at kontakte os for en uforpligtende dialog om mulighederne.