Banedanmark sætter SAP support på skinner
En aftale med Innologic om support på SAP BI giver Banedanmark nem og hurtig adgang til et bredt panel af 25 eksperter med forskellige kompetencer.
Banedanmarks Jesper Gerner, SAP BI Lead, kan i kraft af supportaftalen med Innologic supplere de interne BI kompetencer med eksterne SAP BI eksperter og dermed få løst opgaverne på en hurtig og fleksibel måde.
Vi er meget tilfredse med vores supportaftale med Innologic, for den gør, at vi hurtigt kan få løst komplicerede supportopgaver inden for Business Intelligence, siger han.
Høj grad af self-service
Analyse- og superbrugerne i SAP klarer de fleste opgaver selv, og superbrugerne kan på egen hånd skabe og uploade budgetter samt skifte versioner i forbindelse med månedsskift. Brugerne anvender BI load Monitor, hvor de kan abonnere på information om load status på deres rapporter. Dette gør, at de til enhver tid kender load status på de rapporter de anvender, og at information om load status målrettes efter behov uden IT involvering.
Hele supportprocessen omkring SAP BI er logisk og effektiv; supportbehovet registreres i Solution Manager, og der er afsat et budget til korrektion, så eventuelle fejl hurtigt kan elimineres. Ændringer, som ikke er ”fejl” estimeres, hvorefter rapportejeren skal acceptere estimatet, før ændringen gennemføres.
SAP BI superbrugerne er 1. level of support, og det er dem, der opretter ”supportlogs” i Solution Manager. Når der ændres i en log, sendes der en e-mail til ”opretter” og ”ansvarlig”, og dermed kan superbrugerne følge status over deres supportforespørgsler. De mindre supportopgaver kan Innologic gennemføre uden at konsulenterne er til stede on-site, og det gør, at Banedanmarks brugere hurtigt får en løsning på de problemer, som de sidder med.
Ligeværdigt samarbejde
Aftalen med Innologic rummer både support, oplæring og dokumentation, hvilket betyder, at BI-afdelingen altid har kontrol over hele processen fra start til slut. Supportbehovet registreres som logs i Solution Manager, der bruges til at styre alle opgaver. Det er superbrugerne, som prioriterer de enkelte logs, og SAP BI lead planlægger på regelmæssige møder med Innologic udførelsen af de indkomne logs, siger Jesper Gerner.
Det er en intelligent og fleksibel aftale, der sikrer Banedanmark hurtig udrykning, når der opstår udfordringer – uden, at vi skal have en hel hær af konsulenter siddende hver dag. Det giver samlet set en meget god økonomi for Banedanmark, for nu kan vi nøjes med at koble eksterne it-konsulenter på, når der er behov for det, siger Jesper Gerner og fortsætter:
Innologics kompetencer gør, at jeg altid kan få strategisk sparring, og vi har lige fra begyndelsen oplevet, at vores henvendelser bliver håndteret af konsulenter med mange års erfaring og ekspertise, siger han.
Banedanmark er nået rigtig langt med Business Intelligence, men der er stadig indsatsområder, hvor man ønsker at blive bedre og løbende skabe forbedringer. Denne udvikling understøttes netop af supportaftalen, der er en prioritet for Innologic.
Vi har internt truffet en strategisk beslutning om udelukkende at allokere seniorkonsulenter til Banedanmarks supportaftale, og det betyder, at vores konsulenter både kan understøtte den daglige drift og Banedanmarks behov for strategisk sparring, siger Lars Millgaard, Innologic.
Den strategiske sparring dækker bl.a. SAP BI strategi og produkt-/versionsvurderinger, som løbende forbedres kvalitets- og tidsmæssigt.
Vi styrer især efter områder, hvor analyser viser, at der er mulighed for forbedring og effektivisering. Vi er rigtig godt på vej – vores Business Intelligence løsninger er meget bedre i dag, generelt mere brugervenlige og brugergrænsefladen er også godt på vej til at blive et hverdagsredskab for mange af kollegerne i Banedanmark, slutter Jesper Gerner.
Vil du vide mere om BI Monitor?
Om Banedanmark
Banedanmark er en statsvirksomhed under Transportministeriet med ansvar for at vedligeholde, forny og udbygge jernbanen, så den hele tiden har en tilstand og kapacitet, som gør det muligt at køre tog i Danmark.
Banedanmark har 2.277 engagerede medarbejdere, som arbejder hver dag året rundt på at sikre, at togtrafikken kan afvikles smidigt og til tiden. Banedanmark styrer og overvåger togtrafikken, hvor godt 3.000 tog hver dag kører på det mere end 2.000 kilometer lange statslige jernbanenet i Danmark.
Banedanmark sørger for, at passagerne bliver informeret om togtrafikken på mere end 300 stationer rundt om på fjernbanen. Der er dagligt cirka 45.000 afgange og ankomster. Og når trafikken ikke kører helt efter planen, er det Banedanmarks opgave sammen med operatørerne at give klar information om mulige alternativer.
For yderligere information, se www.banedanmark.dk
Kontakt i Banedanmark: Jesper Gerner
Kontakt i Innologic: Partner Lars Millgaard, tlf. +45 3163 4163
Skrevet af Jacob Lange, Lange PR