• Rådgivning
    • BI Rådgivning
    • BI Planning
  • Løsninger
    • Autorisationer
    • Change Documentation
    • Master Data Maintenance
    • BI Monitor
    • BI Sticky Variables
    • KPI Engine
    • Spend Intelligence
    • Uddannelse
  • Blog
  • Nyheder
  • Karriere
  • Kontakt
  • Om Innologic
    • Om os
    • Værdier
    • Management
  • Privacy policy
Telefon: +45 31 63 41 00 / Mail: contact@innologic.dk
  • Nyhedsbrev
  • Dansk
  • English
  • Rådgivning
    • BI Rådgivning
    • BI Planning
  • Løsninger
    • Autorisationer
    • Change Documentation
    • Master Data Maintenance
    • BI Monitor
    • BI Sticky Variables
    • KPI Engine
    • Spend Intelligence
    • Uddannelse
  • Blog
  • Nyheder
  • Karriere
  • Kontakt
  • Om Innologic
    • Om os
    • Værdier
    • Management
  • Privacy policy

Styr på SAP Support – ServiceNow (Cloud) & SAP BW

15. maj 2017

Hvor meget koster customisering i SAP – og ender prisen med at blive en anden end leverandøren har lovet?

Det spørgsmål har Banedanmark sat sig for at få besvaret – og derfor har Innologic udviklet en rapporteringsløsning til BaneDanmark, der kan give svar herpå.

Nyt ITSM-system i skyen
Banedanmark implementerede nyt ITSM-system (ServiceNow) i 2016 og gik i luften med understøttelse af SAP applikationssupport den 1. januar 2017. Formålet er at understøtte nye forretningsprocesser i relation til bl.a. SAP applikationssupport. SAP-leverandører estimerer opgaver i ServiceNow og anvender derudover ServiceNow til sagsstyring, håndtering af transporter, kommunikation til brugere osv.

Måling af SAP-leverandører
SAP-leverandører estimerer løbende ændringer til SAP-systemet i ServiceNow og på baggrund heraf træffer Banedanmark beslutning om, hvorvidt de ønsker den pågældende udvikling igangsat.

Antallet af ændringsønsker i Banedanmark er stort, og derfor er det afgørende, at estimater for det forventede tidsforbrug er retningsvisende. Estimaterne medfører, at BaneDanmark får det fornødne økonomiske overblik ligesom estimaterne giver BaneDanmark mulighed for at prioritere ændringsønsker, således at udbytte står mål med omkostninger.

Løsningen
Udgangspunktet for løsningen er følgende nøgletal:

  • Opfølgning på konsulent estimater
  • Opfølgning på timepriser for konsulenter
  • Opfølgning på forbrugte timer
  • Kontrol af tidsregistreringsprocessen

Dette realiseres ved at koble følgende kilder:

  • Registrerede timer fra SAP CATS
  • Konsulenttimepriser og afregningsbilag fra SAP MM
  • Estimater fra ServiceNow

Løsningen er udviklet i SAP BW, hvor de tre datakilder sammenkobles og nøgletal beregnes. Rapportingen sker i SAP Analysis for Office og SAP Design Studio Analysis template.

Skyen – er der langt derop?
Banedanmark har valgt ServiceNow, som er et cloud-baseret ITSM værktøj.

Traditionelt udtrækker SAP BW-systemet typisk data fra SAP-systemer (SAP HR, SAP SRM, PM, MM osv.) samt ikke SAP-datakilder såsom CRM-systemer, flade filer, databaser etc.

Da Banedanmark ønsker at forbinde SAP BW med det cloud-baserede ServiceNow, er det ikke ”business as usual”. Forbindelsen mellem SAP BW er opsat via SOAP (protokol til udveksling af XML-baserede beskeder) og fungerer upåklageligt med mulighed for delta-load (ændringer siden sidste load).

Kombinationen ServiceNow og SAP BW giver rigtig god mening!

Next Step

”Vi ønsker at udbygge løsningen til opfølgning på vores udviklingsaktiviteter med opfølgning på aftalt leveringsdato” udtaler SAP BI Lead, BaneDanmark, og fortsætter: ”Med den etablerede løsning har vi allerede fundamentet på plads for denne funktionalitet, og næste skridt er at få den aftalte og den faktiske leveringsdato over i BW, så vi kan sammenkoble de to datoer i vores rapportering. Dermed vil vi også kunne følge op på de enkelte sager, samt lave et trend overblik for at kunne følge med i om vi over tid bliver bedre til at overholde vores aftalte leveringsdatoer” udtaler SAP BI Lead.

Ønsker du yderligere information om løsningen, er du meget velkommen til kontakte BaneDanmark eller Innologic.

Kontakt information:

  • Tlf.: +45 31 63 41 00
  • Mail: contact@innologic.dk

Kontakt Innologic

Hvis du har brug for yderligere information om Innologics løsninger, er du velkommen til at kontakte os:

  • contact@innologic.dk
  • +45 31 63 41 00

Nyhedsbrev

Hold dig opdateret med de seneste nyheder fra Innologic ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev.

Kontakt os

Innologic har 100% fokus på løsninger indenfor Analytics, og besidder her særlig ekspertise indenfor SAP Business Warehouse og SAP Business Objects. Herudover er der en række brancher, hvor vi har særlig dyb viden og erfaring.

Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål om vores IT-løsninger, ønsker forretningsrådgivning, IT-support m.m. Vi er bredt repræsenteret i hele landet med hovedkontor i København.

Kontakt os for at høre mere om hvordan vi kan hjælpe med netop jeres udfordringer.

Vi transformerer data til information – og skaber overblik!


Kontakt form (footer)
Sender

Innologic A/S
Danmarksvej 26
8660 Skanderborg
Telefon: +45 31 63 41 00 
Mail: contact@innologic.dk

Innologic A/S
Marielundvej 43B, 1.tv
2730 Herlev
Telefon: +45 31 63 41 00
Mail: contact@innologic.dk

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

All rights reserved / Innologic 2019

Følg os på LinkedIn